NEVELÉSI PROGRAMUNKRÓL

Programunk : a Szivárvány Óvoda Nevelési Programja, amelyet nevelőtestületünk az " Óvodai nevelés országos alapprogramja " és a Közoktatásról szóló - többször módosított - 1993. évi LXXIX. törvény alapján önállóan készített, figyelembe véve a gyermekek egyéni sajátosságait, a szülők elvárásait, az eddig jól bevált eredményeket, hagyományainkat és az óvodánk makrokörnyezetét.

Nevelési programunk célja

Óvodánk tevékenységét az alábbi célok határozzák meg:

  • A három - hét éves gyermekek egészséges, élménygazdag, harmonikus fejlődésének elősegítése sokféle színes tevékenység biztosításával, az eltérő fejlődési ütem és az egyéni sajátosságok figyelembevételével.
  • Biztonságos, családias légkör megteremtésével a testi, az érzelmi, értelmi és a szociális fejlődés elősegítése, a hátrányos helyzetből adódó hiányosságok kompenzálása.
  • Az egyénre szabott képességfejlesztéssel jól kommunikáló, az anyanyelv szabályait helyesen alkalmazó, kiegyensúlyozott, környezetében jól eligazodó gyermekek nevelése.
  • Környezetvédő magatartás megalapozása.


Óvodai nevelésünk feladatai

  • A szülői házból hozott szokások, elvárások, normák figyelembevételével a gyermekek személyiségének harmonikus fejlesztése, a csoporton belüli sajátos szerepének a kialakítása.
  • Sok közös élmény, tevékenység és együttlétek biztosításával az erkölcsi tulajdonságok megalapozása - figyelmesség, segítőkészség, szorgalom, kitartás, önzetlenség, együttérzés.
  • A szociális érzékenység kialakítása segítse a másság elfogadását, a barátkozást, az érzelmekre épülő kapcsolatteremtő képességek megerősödését.
  • Az érzelmi alapigények biztosítása - biztonságérzet, szeretetérzet, védettségérzet - segítse a gyermekeket abban, hogy érzéseiket, gondolataikat szóval, mozgással, vizuális eszközökkel szabadon kifejezhessék.
  • A gyermekek kíváncsiságára, utánzási kedvére építve fejlődjön képességük, figyelmük, képzeletük, gondolkodásuk, kreativitásuk.

Óvodai nevelésünk alapvető területei

Az év folyamán az évszakhoz alkalmazkodva két napirendet készítünk. A jó idő beálltával életbe lép a nyári napirend, amikor minden tevékenység az udvaron illetve a szabadban zajlik.

Az egészséges életmód és alakítása

Célja:

Az óvodás korú ( 3 - 7 éves ) gyermekek testi fejlődésének elősegítése, az egészséges életmód igényének kialakítása.


Az egészséges életmód alakításának feladatai:

1. A fejlődéshez szükséges egészséges környezet alakítása
2. A gyermekek gondozása, testi szükségleteinek kielégítése
3. A gyermekek edzése, mentális fejlesztése


A fejlődés várható eredménye az óvodáskor végén:

  • Testápolás és tisztaság iránti igény kialakítása.
  • Felszólítás nélkül, önállóan mosakodnak, fogat mosnak, fésülködnek, használják a zsebkendőt.
  • Vigyáznak a tisztálkodási eszközökre, a mosdó és az öltöző rendjére, ha szükséges rendbe is teszik ezeket.
  • Teljes önállósággal, a kulturált étkezés szabályait betartva étkeznek. Esztétikusan terítenek, eldöntik, hogy mennyi ételt kérnek.
  • Öltözködésük önálló, figyelembe véve az időjárás változásait.
  • Ruhájukat összehajtva teszik zsákjukba, bekötik, bekapcsolják cipőjüket, felhúzzák cipzárjukat.
  • Vigyáznak környezetük rendjére, az ajtókat halkan csukják, nyitják, az eszközökkel óvatosan bánnak.
  • Iskolába lépés előtt a gyerekek képesek mindennapi szükségleteik életkoruknak megfelelő önálló kielégítésére.


Érzelmi nevelés és szocializáció

Célja:

Biztonságos légkör megteremtésével a gyermekek érzelmi életének és társas kapcsolatainak pozitív fejlesztése, a szociális tanulás elősegítése a csoportnormák alapján.

Feladatai:

1. Az érzelmi stabilitás kialakítása, szeretetteljes, barátságos környezet, családias légkör megteremtésével.
2. A felnőtt-gyermek, gyermek-gyermek társas kapcsolatainak és érzelmi szükségleteinek kielégítése. A közös élményekre épülő magatartási szokások és erkölcsi normák rendszerének kialakítása.


A fejlődés várható eredménye az óvodáskor végén:

  • Alkalmazkodnak a csoportban és az óvodában kialakult szokásokhoz, aktívan részt vesznek a közös tevékenységekben
  • Kötődnek az óvodához, csoporttársaikhoz, az őket körülvevő felnőttekhez, baráti kapcsolatok alakulnak ki
  • Tisztelettel viselkednek a felnőttekkel szemben
  • Társaikat segítik, toleránsak, elfogadják a másságot
  • Konfliktushelyzetüket önállóan megoldják
  • Kialakul önfegyelmük, reális értékítéletük

Anyanyelvi nevelés, kommunikáció


Célja:

A gyermekek anyanyelvének fejlesztése és a kommunikáció különböző formáinak alakítása. Beszédkedv fenntartása, a gyermekek meghallgatása, a gyermeki kérdések érvényesülésének megvalósítása.

Feladata:

1. Beszélgetésre alkalmas légkör megteremtésével arra ösztönözzük a gyermeket, hogy élményeiket, gondolataikat bátran mondják el
2. Folyamatos szókincsbővítéssel a beszédszínvonal emelése, a helyes kiejtés gyakorlása, fejlesztése
3. A drámajátékok, szituációs játékok alkalmazásával a gyermekek személyiségének, kommunikációs képességeinek fejlesztése
4. A társas érintkezésben alkalmazott viselkedési formák gyakorlása


A fejlődés várható eredménye az óvodáskor végén:

  • Gondolataikat, élményeiket az anyanyelv szabályainak figyelembevételével mondják el
  • Beszédük folyamatos, logikus
  • A tanulás során elsajátított kifejezéseket használják a mindennapi beszédben
  • Kialakul beszédfegyelmük, alkalmazzák a metakommunikáció szabályait
  • Viselkedésükben tükröződnek az udvarias viselkedés szabályai
  • A mindennapi életben használják a drámajátékokban elsajátított képességeket
  • Képekről önállóan tudjanak elmondani összefüggő történeteket
  • Képnézegetés közben ismerjék fel a sorrendiséget

Játék


A tevékenység célja:

A belülről vezérelt játék fejlesztésével a gyermek azon képességeinek, személyiségjegyének, tulajdonságainak alakítása, amely lehetővé teszi, hogy magasabb fejlődési szintre jusson.

Feladata:

1. Derűs hangulatú alkotó légkör biztosítása, melyben a gyermek maga döntheti el, hogy milyen eszközökkel, milyen témát választ
2. A gyermeki játék fajtáinak, tartalmának gazdagítása, minőségének javítása
3. Az óvodapedagógus játékfejlesztésének lehetőségei


A fejlődés várható eredménye az óvodáskor végén:

  • Hosszabb időn keresztül ( akár napokig is ) legyenek képesek egy témát játszani.
  • Értsék meg és fogadják el társaik elgondolását, alkalmazkodjanak a kialakult szabályokhoz
  • Megfelelő élmény és tapasztalat után kezdeményezzenek önálló szerepjátékot, ehhez előzetesen készítsenek terveket
  • Játékukhoz, dramatizálásukhoz, bábozáshoz készítsenek eszközöket, kiegészítőket
  • Alkalmazkodjanak a játékfajtára jellemző szabályokhoz, tudjanak lemondani, kedvezőtlenebb szerepeket vállalni
  • Játékukban legyen jelen az egészséges versenyszellem
  • Tudjanak társaikkal folyamatosan kommunikálni, legyenek képesek játékukban párbeszédekre


Mozgás

A tevékenység célja:

A mozgás megszerettetése és a mozgásigény kielégítése.
A mozgástapasztalatok bővítése gyakorlási lehetőségek biztosításával.
A testi képességek - fizikai erőnlét - fejlesztése.


Feladata:

1. Az óvodai mozgásfejlesztés lehetőségeinek kihasználása a személyiségfejlesztés érdekében.
2. Az megfelelő mennyiségű és minőségű mozgáslehetőség és ezek feltételrendszerének biztosítása.

 

A fejlődés várható eredménye az óvodáskor végén

  • A gyermekek szívesen, örömmel mozognak, s kitartóak a mozgásos játékokban
  • Növekszik teljesítőképességük, mozgásuk összerendezett, ügyes, megfelelő ritmusú
  • Kialakul téri-, idő-, tájékozódó képességük.
  • A szabályok pontos betartásával játszanak egyéni, csoportos sor- és váltóversenyt (kitartás, önuralom, feladattudat.
  • Meg tanulnak labdát vezetni, célba dobni
  • Szívesen futnak, kocognak

 

A külső világ tevékeny megismerése

A tevékenység célja:

A gyermekek jussanak olyan tudás, tapasztalat birtokába, amelyek a közvetlen és tágabb természeti, emberi, tárgyi világban való eligazodáshoz, tájékozódáshoz szükségesek.
Tevékenységeik közben szerezzenek ismeretet a környező valóság jelenségeiről, formáiról, mennyiségi viszonyairól, tárgyak tulajdonságairól.

Feladata:

1. A gyermekek a természeti és társadalmi környezetből szerzett ismereteinek bővítése.
2. Közvetlen tapasztalat- és ismeretszerzés során a kommunikációs képességek fejlesztése.
3. A tevékenységek szervezeti formáinak biztosítása.

A fejlődés várható eredménye az óvodáskor végén:

  • A gyermekek tisztelik és szeretik a természetet, védik, óvják környezetüket
  • A gyerekek tudják szüleik pontos nevét, foglalkozását, munkahelyét, óvodájuk nevét és címét
  • Tudják születési helyüket és idejüket
  • Különbséget tudnak tenni az évszakok között, ismerik ezek jellegzetességeit, egymásutániságát
  • Ismerik a testrészeket és azok funkcióit
  • Észreveszik és gyönyörködnek a természet szépségeiben
  • Ismerik a házi-, a vadon élő állatok közötti jellemző különbséget, néhány bogarat, madarat, ezek életmódját, jellegzetes jegyeit
  • Ismerik a fő növényféleségeket, ezek hasznát, gondozzák a környezetükben lévő növényeket
  • Ismerik a közlekedési eszközöket, az elemi közlekedési szabályokat, és az utcával kapcsolatos viselkedési szabályokat is
  • Ismernek az óvoda környékén néhány intézményt, és a város nevezetesebb épületeit. nevezetes épületet. Ez lehetőséget teremt a koruknak megfelelő biztonságos eligazodáshoz
  • A tárgyakat meg tudják számlálni legalább 10-ig, össze tudják hasonlítani mennyiség, nagyság, forma, szín szerint
  • Egy-egy kiemelt tulajdonság alapján tudnak tárgyakat, személyeket, halmazokat szétválogatni, összehasonlítani, sorozatokat hoznak létre
  • Tapasztalatokat szereznek a geometria és a tükörkép köréből, tájékozódnak és építkeznek térben és síkban
  • Megkülönböztetik a jobbra, balra irányokat, értik a helyeket kifejező névutókat ( pl. alá, fölé, közé, stb. )


Mese - Vers

A tevékenység célja:

A 3 -7 éves gyermek érzelmi, értelmi, etikai esztétikai fejlődésének segítése, pozitív személyiségjegyeinek megalapozása a gyermekirodalom sajátos eszközeivel ( mese, vers, dramatikus játék, …).

Feladata:

1. A megfelelő irodalmi anyagkiválasztása
2. Az óvodáskorban megjelenő jellegzetes tartalmak jelenlétének, feltételeinek biztosítása
3. A gyermekek nyelvi képességének fejlesztése mesével, versel, dramatizálással.


A fejlődés várható eredménye az óvodáskor végén:

  • A gyermekek játékaik során szívesen mondókáznak, verselnek
  • 8-10 mondókát, 8-12 verset és 10-15 mesét jegyeznek meg. ( Ezek csak keretszámok. )
  • Önállóan is kezdeményeznek mesét, báboznak, dramatizálnak
  • Örömmel várják a mesélést, a folytatásos meseregények szálait össze tudják kötni
  • Önállóan találnak ki meséket, történeteket és azokat mozgással is megjelenítik
  • Képekről felismerik kedvenc meséiket
  • Szívesen nézegetnek meséskönyveket, a könyvre vigyáznak

 

Ének - zene

A tevékenység célja:

A gyermekek azon képességeinek fejlesztése, amely megalapozza zenei anyanyelvüket. Az együttes énekléssel és játékkal a zenei ízlés kialakítása.

Feladatai:

  • 1. Az életkornak és a gyermekek képességeinek megfelelő anyag kiválasztása.
    2. A tevékenység szervezeti formája.


    A fejlődés várható eredménye az óvodáskor végén:
  • Szeretnek énekelni
  • Önállóan, gátlások nélkül énekelnek, tudnak mozgást, ritmust érzékeltetni, dallamot improvizálni
  • A bemutatott élőzenét, az eltérő hangulatú népdalokat, műdalokat figyelmesen hallgatják
  • Párbeszédes, felelgetős dalokat énekelnek
  • Ismerik a tá- ti-ti, szinkópa ritmusokat, a szünetet
  • Nevezzék meg és használják a különböző ritmushangszereket: dob, ritmusbor, cintányér, zenei háromszög, stb.
  • A dal ütemhangsúlya szerint ki tudják emelni a kettes lüktetést, az egyenletes lüktetést pedig meg tudják különböztetni a dal ritmusától.
  • Csoportosan és egyénileg vissza tudnak tapsolni 2/4-es motívumokat.
  • Ismerik a gyors- lassú és halk- hangos közötti különbséget, tudnak igy énekelni és beszélni.
  • Tudnak szöveg nélkül is dalokat dúdolni, hosszabb periódusokat ( hallható jelre ) magukban is hangosan énekelni.
  • 3 fokozatban felismerik a magasabb és mélyebb hangok közötti különbséget.
  • Egyszerű, játékos táncmozdulatokat esztétikusan, kedvvel végeznek.


Rajzolás, mintázás, kézimunka


A tevékenység célja:

A gyermekek tanulják meg kifejezni érzéseiket, élményeiket, egyéni képességüknek megfelelően jussanak el a kép-plasztikai kifejezésmód birtokába, fejlődjön szépérzékük esztétikai fogékonyságuk.

Feladata:

1. A gyermekek ismerjenek minél több technikát, jussanak az ábrázolás élményéhez.
2. Megfelelő élményanyag biztosításával alkotó légkör kialakítása.
3. A gyermekek ösztönzése. Kreativitás, egyéni képességek fejlesztése. Tehetséggondozás.


A fejlődés várható eredménye az óvodáskor végén:

  • A gyerekek képesek az átélt élmények, mesék, versek, dalok szereplőinek, jeleneteinek képi, plasztikai kifejezésére
  • Közös játékaikhoz, dramatizálásukhoz, bábozáshoz eszközöket készítenek
  • Ismerik és alkalmazzák alkotásaikban az ábrázolási technikákat. ( A technikák felsorolása a mellékletben. )
  • Társaiknak, szüleiknek ajándékokat készítenek
  • Környezetük formálásában tevékenyen részt vesznek
  • Megismerkednek műalkotásokkal, fejlődik esztétikai érzékük, ízlésviláguk

Játékok:

Beat the cheze

Debrecen Óvoda


| alapok | csoportok | életképek | események | házirend | programunk |
© Szivárvány Óvoda Debrecen